Wiadomości / BLOG
731-749-755
Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.
Aktualności
Jesteśmy najlepsi
Sąd Najwyższy wydał przełomową uchwałę, która znacząco zmienia zasady rozliczania szkód komunikacyjnych z OC sprawcy. Odszkodowanie należy się niezależnie od tego, czy pojazd zostanie naprawiony, czy nie. Ubezpieczyciele nie mogą również automatycznie obniżać wypłat o swoje wynegocjowane rabaty.
Wyrok SN z 24 września 2025 r. (sygn. akt III CZP 32/24) przynosi kierowcom korzystne rozstrzygnięcia.
Po pierwsze, SN potwierdził, że „Ustalenie wysokości odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych jako równowartości hipotetycznych kosztów naprawy jest dopuszczalne także wtedy, gdy poszkodowany naprawił pojazd."
Oznacza to powrót do klasycznego, statycznego rozumienia szkody – wysokość odszkodowania ustala się na dzień zdarzenia, a kolejne działania poszkodowanego (naprawa w warsztacie niezależnym, użycie części zamiennych czy brak naprawy) nie powinny wpływać na jego wysokość, takie rozwiązanie lepiej chroni poszkodowanego i upraszcza proces likwidacji szkody.
Po drugie, SN jednoznacznie rozstrzygnął kwestie podatku VAT. Odszkodowanie nie obejmuje VAT, jeśli poszkodowany go nie poniósł, natomiast jeśli faktycznie zapłacił podatek przy naprawie, przysługuje mu roszczenie o jego zwrot. W praktyce powinno to ujednolicić dotychczasową orzeczniczą niejednolitość.
Trzecim istotnym zagadnieniem są rabaty na części zamienne i materiały lakiernicze oferowane przez ubezpieczyciela. SN dopuścił ich uwzględnienie, ale tylko wtedy, gdy nie narusza to uzasadnionego interesu poszkodowanego. W praktyce oznacza to konieczność indywidualnej oceny – uwzględnianie rabatów może prowadzić do obniżenia odszkodowania, a czasami rabaty nie są realnie dostępne dla wszystkich poszkodowanych, co może rodzić ryzyko sporów.
Nowa uchwała ułatwia poszkodowanym dysponowanie swoim majątkiem – mogą naprawić pojazd samodzielnie, w warsztacie niezależnym, używając części zamiennych lub w ogóle zrezygnować z naprawy i sprzedać uszkodzone auto, bez ryzyka utraty części odszkodowania.
Uchwała SN z 11 września 2025 r. jest krokiem w kierunku ujednolicenia zasad ustalania odszkodowań z OC, zwiększa przewidywalność dla poszkodowanych i ubezpieczycieli, a jednocześnie chroni interes poszkodowanego, przywracając równowagę między odszkodowaniem a faktycznymi działaniami po zdarzeniu w procesie likwidacji szkody.